⌂ > Over ons > Duurzaamheid > ESG Stakeholders

“Wie ambitie heeft, zit bij LCL op de juiste plaats”

Al meer dan elf jaar trekt Abdellah Mahlous mee aan de kar bij LCL. Daarmee heeft hij van de meeste spreekwoordelijke kilometers op de teller staan in ons datacenterbedrijf. Maar stel dat hij vandaag kwam solliciteren, wat zou hem dan het meeste aantrekken? “De goede sfeer en werkethiek en de snelheid waarmee we kunnen schakelen. Hier moet je geen resem handtekeningen verzamelen voor je verder kunt.”

Toen Abdellah goed elf jaar geleden aan de slag ging bij LCL, stond het bedrijf nog in de kinderschoenen. “Een kleine ploeg runde het datacenter naar best vermogen, maar het was in essentie een familiaal bedrijf waar iedereen zowat alles deed. Elke medewerker haalde alles uit de kast, maar op veel organisatie kon je ons nog niet betrappen. Wat er wél was, was de visie van oprichter en de huidige Managing Director Laurens van Reijen. Door de juiste mensen rondom ons te verzamelen en structuur aan te brengen in de organisatie, hebben we die visie de voorbije jaren vertaald in een sterke strategie. We hebben grote stappen gezet door de juiste investeringen te doen in technologie en opleidingen. Medewerkers kunnen zich bij LCL trouwens altijd inschrijven voor relevante opleidingen of kunnen zelf suggesties doen.”

“Dezelfde grote stappen hebben we gezet voor onze klanten. De aangename omgeving die we voor onze klanten en medewerkers hebben gecreëerd, doet in niets meer denken aan de plek die het in het begin was. Het is voor ons ook een plezier om hier te mogen werken. We hebben leuke kantoren, gastvrije zithoeken en… de beste koffie van Diegem. (lacht)”

“Voor ons is het sociaal contact met de klanten cruciaal – we spreken ze graag bij hun voornaam aan. Je moet weten dat veel van die techniekers hier heel wat dagen doorbrengen. Het is niet alleen aangenaam, maar het helpt om informeel heel wat informatie en kennis met elkaar uit te wisselen. Het legt een basis van vertrouwen.”

Succes is verdienste van iedereen

Het aantal medewerkers is in de elf jaar die Abdellah bij LCL werkt verviervoudigd. Hoe gaat hij als Operations Managers om met zijn medewerkers? “Voor mij is de goede sfeer tussen de collega’s cruciaal. Hier geen achterklap – we spreken uit wat we op tafel willen leggen en geven iedereen hetzelfde niveau van respect. Welke job je ook uitoefent. Wat we bereikt hebben met het datacenterbedrijf is het werk van techniekers, is het werk van ingenieurs, is het werk van het management, is ook het werk van derde partijen die hier komen werken, van de schoonmaakploegen… Zo kijkt het hele managementteam naar onze manier van werken en ik ben ervan overtuigd dat ook onze klanten dat merken.”

“We werken in een superkritische omgeving en dan moet je op elkaar kunnen rekenen als collega’s. Dat we daarin slagen, is een van de redenen waarom wij vandaag succesvol zijn – net zoals onze werkethiek.”

Abdellah Mahlous — Operations Manager

Abdellah is verantwoordelijk voor de operations, maar hij denkt en kijkt niet in silo’s. “We hebben elkaar nodig. Operations, sales, ondersteunende diensten… een afdeling kan alleen maar goed draaien als de samenwerking met de andere afdelingen goed zit. We werken in een superkritische omgeving en dan moet je op elkaar kunnen rekenen als collega’s. Dat we daarin slagen, is volgens mij een van de redenen waarom wij vandaag succesvol zijn – net zoals onze werkethiek.”

Groeipad

LCL zit op een groeipad van een flinke 10 procent per jaar. Hoe verandert dat het bedrijf, de omgang met de klanten en de medewerkers? “Een datacenter succesvol runnen vraagt een goede strategie en heel wat investeringen. Als gevolg van onze groei, verandert ook het type klant. In het begin sloegen we vaak de handen in elkaar met kleinere IT-bedrijven. Start-ups van toen zoals een Combell en een Dstny zijn met ons meegegroeid – we hebben elkaar versterkt. De klanten die nu bij ons aankloppen, zijn vaak al groter, net als onze installaties. En het is niet onlogisch dat het aantal medewerkers ook groeit.”

“Als ik nu zou aankloppen voor een job bij LCL, dan zou ik zeker en vast gecharmeerd zijn door de snelheid waarmee het bedrijf kan reageren en de bereidheid om de nodige investeringen te doen. Laurens (van Reijen, de Managing Director) is zeer aanspreekbaar wat maakt dat de beslissingslijnen kort zijn waardoor we snel kunnen schakelen. Je moet hier geen resem handtekeningen verzamelen voor je verder kunt.”

“Ook de doorgroeimogelijkheden zorgen ervoor dat de medewerkers gemotiveerd zijn. Onze voormalige receptioniste is doorgegroeid tot Operations Assistant en leidt vandaag interne projecten. Een Operations Assistant is nu Service Manager en onze IT-manager is hier ooit begonnen als service technieker. Om maar te zeggen: een diploma is natuurlijk een mooi toegangsticket, maar op termijn hangt nog veel meer af van je goesting, je ondernemingszin, je mindset en je skills. Wie ambitie heeft, kan hier floreren.”

Het managementteam van LCL

“Een diploma is natuurlijk een mooi toegangsticket, maar op termijn hangt nog veel meer af van je goesting, je ondernemingszin, je mindset en je skills. Wie ambitie heeft, kan hier floreren.”

Abdellah Mahlous — Operations Manager