“Concurreren via inhoud, samenwerken via technologie”
MEDIANET VLAANDEREN
Jonathan Van de Velde, Program & Communications Director bij MediaNet Vlaanderen
In lijn met de strategie van customer intimacy verzamelt en deelt LCL kennis, expertise en trends over de media. We doen dit om een meerwaarde te bieden voor verschillende klanten in de sector. Dit is ook waarom we een actief lid zijn van MediaNet Vlaanderen, een onafhankelijke non-profitorganisatie die een waardevol ecosysteem opbouwt, gemaakt voor en door mediapartijen in Vlaanderen. Het vastleggen, beheren en distribueren van data is cruciaal voor alle bedrijven die inhoud creëren. Elk mediabedrijf profiteert van een efficiënt en duurzaam ontworpen proces. Net zoals elke partij profiteert van het bundelen van inspanningen rond innovatie en het delen van de vruchten ervan. Jonathan Van de Velde, Program & Communications Director bij MediaNet Vlaanderen, vat de filosofie treffend samen: “Concurreren via inhoud, samenwerken via technologie.”
LCL gelooft sterk in de kracht van co-creatie om innovatie aan te drijven. Binnen het ecosysteem van MediaNet Vlaanderen delen we niet alleen ons eigen perspectief, maar pleiten we ook voor de behoeften van klanten in de mediasector – bijvoorbeeld via rondetafelgesprekken op KanaalZ, het belangrijkste zakelijke tv-kanaal in Vlaanderen, en andere evenementen. Data is immers de drijfveer van elk mediabedrijf. En de hoeveelheid data neemt exponentieel toe, samen met de behoefte om duurzame oplossingen te formuleren voor opslag en beheer. MediaNet Vlaanderen vertegenwoordigt de media in de breedst mogelijke zin. “Dat gaat van omroepen tot persgroepen, tot scenarioschrijvers en decorbouwers”, legt Jonathan Van de Velde uit. “Vooral vanuit een dataperspectief beschouwen we media niet als één entiteit, maar als duizenden potentiële ketens met talloze schakels die informatie uitwisselen. Neem bijvoorbeeld een tijdschrift: een journalist schrijft een artikel, stuurt het naar de ontwerper, dan naar de drukker om als gedrukt product geleverd te worden. Hetzelfde stuk verschijnt ook online en in een nieuwsbrief, genereert een podcast, een automatisch gegenereerde social media post… en zo verder. Data stroomt constant door het hele ecosysteem. Daarom moet elke partij die betrokken is bij het vastleggen of distribueren van media zorgvuldig een efficiënt en gestructureerd databeleid overwegen.”
Innovatie over sectoren heen
Jonathan Van de Velde geeft toe dat het als een paradox klinkt, maar “hoe meer op maat gemaakte mediaproducties je vandaag kunt creëren, des te interessanter wordt het voor mediabedrijven om innovatieprojecten over sectoren heen te verkennen om gegevensbeheer te optimaliseren. Onze mediasector is ongelooflijk concurrerend, maar Vlaanderen heeft een beperkte schaal. Toch moet de inhoud concurreren met grote internationale spelers. Omdat elke mediapartij dezelfde uitdagingen het hoofd biedt, is het interessant om samen te werken tot aan een pre-competitieve grens, waardoor schaalvoordelen ontstaan. MediaNet Vlaanderen, als een neutrale en media-agnostische tussenpersoon, brengt de juiste partijen samen: mediakennisinstellingen, beleidsmakers, technologische partners. Zodra nieuwe toepassingen of tools beschikbaar zijn, kan elke mediapartij ze naar wens aanpassen.”
Het voordeel van centraal beheer
Het opslaan en beheren van de enorme hoeveelheid data die door de media wordt gegenereerd, vereist veel energie. Naast de ecologische efficiëntiewinsten waarop LCL zich richt, ziet MediaNet Vlaanderen het voordeel van centraal beheer. “Op deze manier kunnen we een rem zetten op het aantal onnodige kopieën dat ruimte en energie verbruikt. Volgens Statista is een verbijsterende 90% van alle data een kopie. Vanuit een datacenterperspectief zou je rechthebbenden toegang kunnen geven tot centraal beheerde data. Dit zou het proces duurzaam ontworpen maken. We denken eigenlijk na over die open frameworks, wie die platforms beheert en wie de poortwachter is.”