⌂ > Over ons > Duurzaamheid > ESG Stakeholders

“LCL matcht perfect met de ambitie van Black Tiger Belgium”

Meer dan dertig jaar lang beheerde Black Tiger Belgium (voorheen Bisnode Belgium, zie kader) zijn eigen datacenter. De specialist in datagedreven marketing en beheer van gevoelige data maakte in volle coronacrisis de overstap naar LCL. “We konden moeilijk blind blijven voor de uitzonderlijke technische en operationele kwaliteiten. Een perfecte match met onze ambitieuze toekomstvisie en onze gewenste groei om wereldwijd leider te worden op het gebied van ethisch beheer van persoonlijke gegevens”, zegt Christophe De Brabanter, Solution Architect/R&D Director bij Black Tiger Belgium

“Toen we drie, vier decennia geleden begonnen met informatieverwerking, waren we echte pioniers. Dat we ons datacenter dicht bij ons op locatie hielden en zelf beheerden, was in die dagen een evidentie”, zegt Christophe De Brabanter die het hele proces leidde. “Enkele jaren geleden was onze infrastructuur tot op de draad versleten en stonden we voor de keuze: moesten we opnieuw investeren in een eigen datacenter of was het slimmer om te zoeken naar oplossingen die meteen ook inspelen op de steeds hogere verwachtingen van onze klanten?”

“Toen we beslisten om niet opnieuw te investeren in een eigen datacenter, maar een oplossing extern te zoeken, wilden we op geen enkel vlak stappen achteruit zetten. Het is fijn om vast te stellen dat we er bij LCL alleen maar op vooruitgegaan zijn, ook wat duurzaamheid betreft.”

Christophe De Brabanter — Solution Architect / R&D Director bij Black Tiger Belgium

De keuze van Black Tiger Belgium viel op LCL, wegens “om diverse redenen een pièce unique”, zoals Christophe De Brabanter het verwoordt. “Om te beginnen is het voor ons belangrijk om data lokaal te hebben en niet zomaar ergens in de cloud. Bovendien werken we met persoonsgegevens waar we even omzichtig mee omgaan als banken, verzekeringsmaatschappijen, gezondheidsfondsen… en die moeten in afgeschermde ruimtes staan, niet zomaar gemeenschappelijk op een server die makkelijk bereikbaar is door derden. LCL lost dat op met zijn client rooms, waarbij je als klant volledige privacy hebt – vergelijk het voor mijn part met een hotelkamer. Die formule sloot erg nauw aan bij wat wij eigenlijk al gewoon waren.”

Tegen de ruggengraat van het internet

Er waren nog argumenten voor Black Tiger Belgium om in zee te gaan met LCL. “Een van de drie nationale internetknooppunten (BNIX, Belgian National Internet eXchange) ligt in LCL Brussels-North (Diegem). Voor onze groei is het belangrijk om met een partij te kunnen samenwerken die zo dicht mogelijk tegen de ruggengraat van het internet aanzit, want dat speelt een cruciale rol voor de latency van de verbindingen. Combineer dat met de strategisch interessante ligging voor stroomvoorzieningen (LCL kan aftakken van twee onafhankelijke elektritciteitsgrids: die van de luchthaven van Zaventem en die van de stad Brussel). Al die technische voordelen tellen mee in onze SLA’s, de service level agreements met onze klanten.”

“Wat zeker ook een troef is, is dat wij de vele databeveiligingsmaatregelen en certificaten van LCL kunnen gebruiken in onze klantendossiers. De datacenters van LCL zijn onder andere Tier III-geclassificeerd, wat staat voor het hoogste niveau van bedrijfscontinuïteit dat een datacenter in België kan aanbieden. We profiteren met andere woorden mee van de inspanningen die LCL levert. Toen we beslisten een oplossing buitenhuis te zoeken, wilden we op geen enkel vlak stappen achteruitzetten. Het is fijn vast te stellen dat we er alleen maar op vooruitgegaan zijn, ook wat duurzaamheid betreft.”

Voortrekkersrol

Dat LCL niet alleen operationeel de excellentie biedt waar Black Tiger Belgium naar op zoek was, maar ook een verantwoorde voortrekkersrol speelt op vlak van duurzaamheid, valt ook in goede aarde. “Klanten zoals internationale non-profitorganisaties die zich inzetten voor natuurbehoud stuur je op dat vlak niet met een kluitje in het riet, mocht je dat al overwegen – quod non. Ik wil maar zeggen, net zoals LCL wordt gechallenged door zijn klanten, worden wij ook uitgedaagd door onze klanten. De inspanningen van LCL tonen we dan ook graag aan onze klanten door hen uit te nodigen voor een begeleid bezoek aan het datacenter. Zo kan iedereen met eigen ogen zien hoe alles op een duurzame manier verloopt. In die zin is het eerste duurzaamheidsrapport van LCL ook voor ons belangrijk, omdat we gezamenlijke inspanningen leveren en zo onze samenwerking kunnen evalueren.”

Christophe De Brabanter: “Door bij LCL aan te kloppen, genieten we van hun schaalvoordelen. Als je je eigen datacenter beheert moet je elk aspect dat daarbij komt kijken bemeesteren. Voor de hoogspanningscabines heb je gespecialiseerd personeel nodig (en dat zijn knelpuntberoepen), je moet zorgen voor milieuvriendelijke automatische blussystemen, enzovoort. De ambitie van LCL om een klimaatneutraal datacenter te worden juichen we niet alleen toe, we willen daar ook een bijdrage voor leveren. We weten dat LCL een mark-up hanteert voor elektriciteit, maar we weten ook dat die geïnvesteerd wordt in duurzaamheidsprojecten zoals de uitbreiding van het zonnepanelenpark in Gembloux (Wallonia One).”

Black Tiger in het kort

Black Tiger Belgium is gespecialiseerd in de verwerking, het beheer en het gebruik van persoonsgegevens. In 2021 nam het bedrijf Bisnode Belgium over. Data technologie, data science en services staan centraal bij Black Tiger Belgiums missie om bedrijven te helpen hun doelstellingen te bereiken door de persoonsgegevens van hun klanten volledig conform AVG (algemene verordening gegevensbescherming) te gebruiken.